Friday 20 September 2013

pengalaman jaga baby dari 0 bulan hingga 3 bulan

Assalamualaikum & selamat sihat belaka

last week on 12th Sept 2013, genap anak aku 3 bulan..arini 21st sept 2013..makna katanya anak aku dah 3 bulan 9 hari..

sepanjang dah ada anak ni, aku cuba perhati dan relate dengan apa yang aku belajar dulu pasal Perkembangan Awal Kanak-kanak (PAKK)..so baru aku terbukak mata...

"Oooo..macam ni rupanya budak kecik nak cakap (berkomunikasi) dengan kita..macam ni budak nak express feeling dia...rugi aku tido dalam kelas dulu.." kata aku kat dalam hati..

jadi, apa yang aku perasan pasal budak 0 hingga 3 bulan :


muhammad : 4 hari..

0 bulan

- baby mula nak kenal kita..kita mula nak kenal dia..masa ni terkobek-kobek aku cari tanda lahir..last2 jumpa kat celah ketiak ..

-baby akan kerap menangis sebab dia rase tak biasa dengan persekitaran baru..

-mak bapak akan jadi mata panda sebab kurang tido..baby tergaja tengah malam buta..
-bila anak nanges, kelam kabut cuba macam-macam nak bagi berhenti nanges..sapu minyak telon la, urut belakang la, bagi susu la...last2 rupanya dia BERAK!!!

-baby akan tido aje..bangun hanya untuk minum susu & nanges & berak..

-mandikan lah dengan air suam...byk manfaatnya..itu nanti aku bebel next  time..

-selalunya mak & bapak baby akan cakap "macam tak caye je kita dah ade anak...kan??"

-susu terbaik adalah susu ibu..disebabkan wife aku beranak cara ceaser, so lambat la dia nak ade susu..cara terbaik ialah ambil supplement..mula-mula aku belikan pil jenama 'FenuGreek Enrich'...tapi wife aku xleh telan,,sebab bau & rasa dia macam lain macam..so makan 3 kali, terus simpan dalam almari..pastu aku terbaca dalam FB pasal Shaklee...so aku try beli set penyusuan paling basic..ade ESP, lecitin & ostematrik..macam ni rupa dia..


alhamdulillah..wife aku boleh telan..kalu tak boleh, aku paksa telan jugak..sebab aku tak nak baby minum susu formula...produk ni very highly recomended..sebab wife aku minum sampai sekarang..
cara nak dapatkan, leh contact wife aku..mesej atau wasap 019-6697273..jangan kol..nanti aku jeolous...hehe..

- bagi susu setiap 2 jam..tujuan untuk elak kuning atau jaundice..penting woooo...kami akan set jam every 2 hours..biasanya aku yang kena bangun masa pagi-pagi buta..wife aku tak boleh gerak sebab luka operate still tak baik lagi..

- untuk luka operate, aku belikan dia GAMOGEN perisa oren...berkesan & efektif!! aku beli kat SACC mall, shah alam..

1 bulan



- baby aku jenis tak suka kena cium..dengan aku je kot..

- baby dah boleh berkomunikasi & bagi respon bila dengar suara atau nampak kita.

-biasanya baby akan nanges sebab lapar...

- wife dah start boleh gerak..alhamdulillah...takde la ambik masa 30 minit untuk ke toilet..

2 bulan


- ramai cakap anak aku nampak gelap..aku tak kisah..asalkan hati dia terang..insyaALLAH..

- baby dah mula banyak cakap..dia dah mula kenal mak & bapak dia..dia kenal melalui bau & suara..

- penglihatan baby still kabur..itu nanti aku bebel lain kali..

- kepada mak yang bekerja, sila start practice bagi susu guna botol...supaya senang nanti..bukan senang nak bagi baby hisap susu guna botol...

- mak baby pulak seharusnya practice pam...sekurang-kurangnya 6 kali sehari..ni tak termasuk yang baby menyusu badan tau..

-cara nak bagi pulak camni..selang-selikan cara bagi susu..comtoh : mula-mula bagi nenen..next bagi botol..pastu nenen balik..dan seterusnya..dalam masa yang sama, mak boleh cari puting yang seswai dengan baby..kadang-kadang baby nak puting yang leper..ade nak yang keras..kena try & error..

-macam anak aku, kami guna botol avent..tapi puting MAM jenis leper & lembut..

- baby pun dah boleh senyum pada peringkat ni..bahagia je rasa tengok baby kenyang dan senyum kat aku..rasa nak melompat aje..

-mak baby dah abis pantang..tapi still jangan makan sesuka hati..sebab akan effect kat baby..

3 bulan

- masa umur 3 bulan ni, baby aku dah tak nak dengan orang lain..kalau orang lain dukung, tak lama pastu mesti dia nanges..lepas aku atau wife amik, terus senyap..

- mata mula ligat tengok benda warna-warni..benda bergerak..belikan mainan yang warna-warni dan kuarkan bunyi..

- beberapa hari sekali baru berak...mula-mula aku risau jugak..tapi lepas tanya doktor, benda tu normal..as long as baby masih breastfeeding..doktor cakap badan baby serap semua nutrien yang ada dalam susu..baru aku tau...sebab tu debab je anak aku sekarang ni..

-tidur pun dah ikut waktu normal..siang berjaga, malam tidur..so, mata panda berkurangan..

- baby dah pandai hisap jari..kalau pakaikan mitten, kompom basah...

-sebaiknya dukung baby dengan posisi dia tengok ke depan..bagi dia tengok sekeliling..


- baby dah jarang menangis bila lapar..dia dah boleh relax-relax tenang skit..just merengek skit2 aje..


ini gambar latest anak aku..muhammad iskandar zulkarnain..
baiklah...sampai sini aje entry kali ni..
sebelum tido, bacalah surah Al-Fatihah, Al-Insyirah, 3 Kul, ayat Kursi dan selawat ke atas junjungan besar Rasullullah SAW...hembus kat ubun-ubun anak kita..semoga dia membesar dengan baik & menjadi insan yang akan mempertahankan agamanya...insyaALLAH...

assalamualaikum & selamat sihat belaka..

8 comments:

  1. Good beginning Jai. Good luck. Lepas ni jumpa bercerita pasal Shaklee je la kita yer.

    Feel free to drop by.. :)

    www.akumama.com
    http://vitamin2u.net

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks kak sue..pasni jumpa tak sembang pasal kamera dah la..hihi..da masuk link tu..nnt la saye tanya camne nak buat widget2 yg ada tu..nnt saya PM ye..byk yg kena belajar ni..saya newbie :)
      thanks sekali lagi...

      Delete
  2. You are doing a great job, Mr.Super Bapak! Bertabahlah. :)

    ReplyDelete
  3. superbapak!!
    terbaik ah jai...tahniah2..semoga muhammad menjadi anak soleh & beriman..
    sgt comey mata baby muhammad.gewaam!

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih!!
      amin...
      ramai cakap muhammad ikot mak dia...jealous~~ :p
      thanks again :)

      Delete